La Fundació MACBA és una entitat privada sense ànim de lucre creada l'any 1987 per iniciativa privada

La Fundació MACBA va néixer amb la missió de crear un museu d’art contemporani a Barcelona i iniciar una col·lecció d’art que contribuís a millorar la difusió i la comprensió de la creació artística contemporània, així com a la construcció d’un llegat per a la ciutat i el país.
La Fundació compta amb el recolzament de persones i empreses que creuen en la cultura i en la importància que Barcelona tingui un museu d’art contemporani referent a nivell internacional. El suport a la Fundació ha anat creixent progressivament al llarg de les darreres dècades, comptant avui amb la col·laboració de més de 180 persones i empreses compromeses amb la ciutat i amb l’art contemporani.
Forma part del Consorci MACBA, òrgan rector del museu, juntament amb l’Ajuntament de Barcelona, ​​la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Cultura.

Qui som

Patronat

El Patronat és l’òrgan de govern de la Fundació MACBA i la seva principal tasca consisteix a vetllar pel compliment dels objectius fundacionals. Actualment està format per vint-i-vuit membres, tots amb una reconeguda trajectòria en el sector empresarial del nostre país.

El Patronat, que es reuneix amb periodicitat trimestral, designa una Comissió Executiva que coordina i supervisa de manera regular el pla d’actuació anual, cosa que agilitza la gestió de la Fundació.

Col·laboradors

Els col·laboradors de la Fundació MACBA són totes aquelles persones i empreses que cada any ofereixen el seu suport i contribueixen tant a l’ampliació de la Col·lecció MACBA com al desenvolupament de programes educatius i socials del museu.

Missió

Objectius fundacionals

– Creació d’un fons d’art i d’un fons documental, mitjançant l’adquisició d’obres i la gestió de dipòsits i donacions que rep la Fundació.

– Promoció del coneixement i l’interès per l’art contemporani, a través de l’organització d’exposicions, conferències, cursos, seminaris i tota mena d’activitats vinculades a la producció artística del moment.

Aliança público-privada

La Fundació MACBA i el MACBA són dues institucions jurídicament independents que col·laboren juntes amb un mateix objectiu: potenciar el desenvolupament de l’art contemporani nacional i proporcionar-li projecció exterior, a més de donar a conèixer al públic local l’art d’avantguarda internacional. El model d’aliança público-privada és pioner en l’àmbit museístic espanyol.
El Consorci MACBA, òrgan de govern del museu, està format per la Fundació —que representa a la societat civil—, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Cultura. La Presidenta de la Fundació MACBA, Ainhoa Grandes, és alhora la vicepresidenta tercera del Consorci MACBA.

A la Fundació MACBA s’entén la cultura com un bé social. Un nivell cultural alt contribueix a crear una societat més cohesionada i avançada. Així, des de la iniciativa privada, s’està construint un llegat amb la voluntat de servei públic. La Fundació MACBA creu en la col·lecció MACBA i l’art contemporani en general com a eines eficaces que ajuden a interpretar la realitat i a comprendre més bé els canvis socials, polítics, tecnològics i culturals que viu la ciutadania.

Durant gairebé 25 anys, la tasca de foment i desenvolupament de la filantropia i el mecenatge de la Fundació MACBA ha estat reconeguda per diverses institucions.

Antecedents

1986

Pasqual Maragall, alcalde de Barcelona, encarrega a l’empresari Leopoldo Rodés la constitució d’una fundació per promoure i donar suport a la creació d’un museu d’art contemporani a la ciutat

1987

Signatura de l’acta fundacional de la Fundació MACBA

1988

Primera junta del Patronat de la Fundació a la seu inicial del Palau Reial de Pedralbes.

Constitució del Consorci MACBA, òrgan gestor del museu, format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació MACBA

1989

Richard Meier presenta l’avantprojecte d’edifici

1990

Acte de la col·locació de la primera pedra del museu

1990-1995

Construcció de l’edifici de Richard Meier

1995

Fi de les obres de l’edifici de Richard Meier.

30.000 persones visiten el Museu durant el cap de setmana de portes obertes (30 abril – 1 de maig)

1998

Inauguració de la “Ola” de Jorge Oteiza, donada per l’artista

Presentació de Rinzen, d’Antòni Tàpies, donació de la Fundació Repsol