26 abril 2023

Visita privada a l’exposició de Bouchra Khalili

El dia 26 d’abril va tenir lloc una visita privada pels col·laboradors de la Fundació MACBA a la nova exposició temporal del MACBA “Bouchra Khalili. Entre cercles i constel·lacions”.

Durant la visita ens va acompanyar la Hiuwai Chu, comissària de la mostra, que ens va aproximar a l’univers d’aquesta artista. El títol d’aquesta exposició fa referència a una tradició centenària del Marroc anomenada l’Al-Halqa, que significa “el cercle” o “l’assemblea”, i que consisteix a presentar relats orals en espais públics, en els quals la intervenció dels oients té un paper clau.

Bouchra Khalili busca amb aquesta exposició entaular un diàleg entre la història i el present a través de pel·lícules, vídeos, fotografies, material documental etc. i fer reflexionar a l’espectador sobre conceptes com la pertinença, l’acció cívica i la necessitat d’allò que Khalili anomena “ciutadania radical”.

Bouchra Khalili (Casablanca, 1975) és una artista que a través de les converses i material d’arxiu, investiga i explora amb la seva pràctica artística les lluites anticolonials i les històries d’alliberament postcolonial. L’artista combina relats històrics amb històries de vida per tal de posar èmfasi en els subjectes invisibilitzats pel model de ciutadania de l’estat-nació contemporani. Una part essencial de les seves obres són el llenguatge i la parla, ja que ella creu que són una forma de resistència davant dels poders hegemònics.