29 novembre 2019

La Fundació MACBA presenta el llibre “Història d’un compromís amb la cultura”

La publicació, que recull la trajectòria del museu des dels seus inicis als anys 80 fins a l’actualitat, remarca el paper decisiu de la Fundació en la creació i desenvolupament del Museu d’Art Contemporani de Barcelona, així com la construcció de la Col·lecció MACBA, referent actual en l’art contemporani local i internacional.

El passat dilluns 25 de novembre la Fundació MACBA va presentar en el marc del seu 30è aniversari el llibre Història d’un compromís amb la cultura a la Capella dels Àngels. L’acte va comptar amb un col·loqui moderat per la periodista Teresa Sesé amb alguns dels directors i comissaris que al llarg de la història del museu han marcat les diferents etapes de creixement i evolució: Daniel Giralt-Miracle, Miquel Molins, Jorge Ribalta, Valentín Roma i Ferran Barenblit.

Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundació MACBA, va agraïr a totes les persones i institucions que han fet possible la creació d’aquesta obra i ha llançat un missatge de futur “el MACBA comença una nova etapa. El pla estratègic i l’ampliació suposaran un canvi important i posicionaran el museu en una nova escala”.

La publicació s’inicia amb un text troncal del periodista Xavier Mas de Xaxàs “El MACBA, un projecte de ciutat” que ens situa en el context social i cultural del moment, quan es gestà la idea del museu, així com narra l’ evolució del MACBA a través dels protagonistes que han format part de la seva història.

Amb l’arribada de la democràcia es va fer palès que el patrimoni artístic de la ciutat de Barcelona presentava un buit significatiu que afectava especialment a l’art contemporani. Conscient d’aquesta mancança, l’aleshores alcalde Pasqual Maragall va assumir la responsabilitat d’impulsar un museu que allotgés una col·lecció permanent d’art contemporani per a la ciutat de Barcelona. Per fer-ho apel·là a la col·laboració de la societat civil, implicant a l’empresari Rodés qui, amb aquesta finalitat, endegà la Fundació MACBA al 1987.

En un segon capítol, s’explica la construcció de la Col·lecció a través de converses amb tots els directors, els quals expliquen les obres més emblemàtiques que es van adquirir en cada etapa, les exposicions més rellevants, així com els reptes de cada període.

De la mà dels seus protagonistes i de forma cronològica es repassa l’evolució de cadascuna de les etapes que sens dubte van contribuir a enriquir la singularitat de la Col·lecció:

o Daniel Giralt-Miracle: “Imaginar el futur”
o Miquel Molins: “Fer el museu”
o Manuel J. Borja-Villel: “Relat, arxiu i dissenció”
o Bartomeu Marí: “Consolidació i esperit de risc”
o Ferran Barendlit: “Una col·lecció singular”

Finalment, el llibre dedica un últim capítol a repassar les activitats de mecenatge que duu a terme la Fundació i que permeten recolzar els projectes educatius i socials del museu.