Pop Quiz
Guerrilla Girls (Grup d'artistes)
Obra
Autor
Guerrilla Girls (Grup d'artistes)
Any
1990
Tècnica
Tinta impresa sobre papel
Any d'adquisició
2002
Tipus d'objecte
Obra gràfica (edicions)
Dimensions
43,3 x 56 cm (alt x ample)
Crèdits
Col·lección MACBA. Consorci MACBA
Els pòsters de la Col·lecció MACBA formen part dels treballs compilats a la carpeta Guerrilla Girls Talk Back. Les Guerrilla Girls han produït dues carpetes amb aquest títol. La primera, Guerrilla Girls Talk Back: The First Five Years (1985–1990) recull els primers treballs d’aquest grup, els pòsters que encolaven a les parets dels carrers de la part baixa de Manhattan. Més endavant, van agrupar els cartells produïts posteriorment a la carpeta Guerrilla Girls Talk Back: Portfolio 2. Les obres de la Col·lecció MACBA formen part d’aquesta segona sèrie.
Als anys vuitanta, les Guerrilla Girls van decidir incorporar noves estratègies al feminisme dels setanta com l’humor i l’estridència, l’enginy i el riure. Tot i que partien del treball pioner d’artistes com Judy Chicago i crítiques d’art com Lucy Lippard, que denunciaven el silenci i la manca de visibilitat de les dones en el món de l’art, el llenguatge fresc adreçat al gran públic de les Guerrilla Girls va suposar una renovació. Els cartells de la Col·lecció MACBA condensen bé aquest nou llenguatge. Incorporen icones i elements propis de la cultura popular, com les bananes d’Andy Warhol i la figura de King-Kong, així com retrats de dones artistes i d’actrius de Hollywood. El text hi té una presència destacada, però utilitzat en forma de pregunta, de metàfora, en primera persona o amb dades estadístiques breus i contundents. Amb unes tècniques directes pròpies de la publicitat i recursos del collage, han fet del color groc un tret identificatiu, com també el rosa, tot i que en un sentit contrari a l’habitual. Adoptant estratègies de l’anomenada comunicació «de guerrilla», se serveixen d’elements pensats per arribar al gran públic i aconseguir la visibilitat dels seus missatges.