30 setembre 2021

‘Inflammatory Essays’, Jenny Holzer

Aquest vídeo de “Càpsules de la Col·lecció MACBA” està dedicat a Jenny Holzer i la seva obra gràfica Inflammatory Essays (1979-1982).

Convençuda que l’art ha d’incidir més en els conceptes que es volen comunicar i no tant en la forma de l’objecte artístic, Jenny Holzer ha fet del llenguatge la seva matèria creativa. La seva primera incursió en aquest àmbit van ser els coneguts Truisms. Amb aquest nom, l’any 1977, Holzer va començar a penjar cartells a les parets del SoHo i d’altres barris de Manhattan amb missatges molt àcids sobre les contradiccions socials, la sexualitat, la violència i la lògica abusiva del poder. Ordenats alfabèticament i en lletres majúscules negres damunt d’un fons blanc, «només volia mantenir la gent desperta», explicava l’artista en una entrevista.

Amb els anys, Holzer va anar desenvolupant textos més llargs: és el cas dels Inflammatory Essays (1979-1982), una sèrie de textos –de cent paraules cadascun– escrits amb un llenguatge demolidor i més agressiu encara que el de les obres anteriors. Holzer els imprimeix en papers de colors i crea un mosaic discursiu molt visual. Com indica el títol, es tracta de petits «assaigs incendiaris» entorn de temes com la intolerància, la violència, el consum desmesurat, les relacions entre els dos sexes i l’ús injustificat de la força. L’artista parteix de lectures d’autors del pensament polític de la tradició comunista i anarquista (Lenin, Lev Trotski, Rosa Luxemburg, Mao Tse-tung, Karl Marx, Friedrich Engels i Emma Goldman), però també de textos religiosos, de pensadors liberals i de literatura popular. A banda del missatge, els textos de Holzer tenen una gran força poètica i un enorme poder de suggestió.