Programa educatiu
“Els nens i les nenes del barri” i el “Grup de joves” son part del programa educatiu del museu amb el suport de la Fundació MACBA. Aquest programa permet que infants i joves del barri del Raval experimentin el museu amb un artista a través d’activitats creatives, en grup i obertes a la imaginació. Aquest projecte té per objectiu facilitar l’accés a la cultura i l’art contemporani a les escoles del barri.
“Els nens i les nenes del barri”:
A través de diferents activitats que tenen lloc al MACBA, nens i nenes del Raval de 9 a 12 anys experimenten amb un artista per viure una experiència col·lectiva en una zona elàstica, oberta a la imaginació i amb ganes de trencar normes.
El curs 2022 – 2023, que va ser la sisena edició del Programa, va comptar amb la col·laboració de l’artista Marc Larré i la seva proposta “Entrar per fora”, que buscava donar un nou significat al concepte tradicional de museu.
A partir del joc i de l’experimentació, els infants es van allunyar una mica d’allò normal i van habitar el MACBA “per fora”, oblidant la idea de museu com a espai estructurat on s’ha d’estar en silenci observant les obres sense poder interactuar amb elles i on aquestes estan col·locades en sales d’exposició. Així, van substituir aquest pensament per la concepció d’espai lliure de judicis i generador de comunitat, on es poden trobar peces artístiques a una cuina, als passadissos del museu, rampes, lavabos o als magatzems.
“Grup de Joves del Raval”:
L’any 2022 el MACBA va ampliar el seu programa d’educació amb el barri creant un nou taller per a joves de més de dotze.
L’objectiu del “Grup de Joves” és experimentar amb les formes d’ocupar i transitar els espais del museu. La primera edició, que va tenir lloc durant el curs 2022 – 2023, va comptar amb la col·laboració de l’artista Anna Irina Russell i la seva proposta “Fer el pont”. L’objectiu era incitar als adolescents a buscar estratègies per tal d’estar, mirar i relacionar-se amb el museu i el seu entorn amb el cos i els gestos mitjançant diferents dinàmiques i jocs. Així doncs, durant el taller, els participants van explorar les formes de transitar els espais del MACBA reflexionant i potenciant una mirada crítica als sistemes de vigilància i al control dels cossos i de la informació.