18 setembre 2024

El futur del’Art a l’era de la IA

El 18 de setembre celebrem amb èxit la tercera edició del nostre programa “Trobades amb artistes”, centrant-nos en la Intel·ligència Artificial.

En aquesta trobada, els protagonistes van ser Daniel G. Andújar, artista i investigador, juntament amb Miquel Molina, periodista i subdirector de La Vanguardia, i Eva Soria, directora d’Innovació, Coneixement i Arts Visuals de l’Institut de Cultura de Barcelona.

Els tres convidats van compartir una taula de debat per aprofundir en la relació entre l’art contemporani i la Intel·ligència Artificial (IA), explorant-ne l’impacte i les futures implicacions per a la creació artística.

Daniel G. Andújar va aportar la seva experiència directa en la incorporació d’eines d’IA al procés creatiu. Va explicar com ha experimentat amb aquestes tecnologies per generar noves formes d’expressió artística i va subratllar la importància d’entendre com el llenguatge s’utilitza en aquests contextos. “ChatGPT no crea, sinó que es nodreix de la informació que li facilitem”, va destacar, cridant l’atenció sobre el paper de l’ésser humà com a proveïdor de coneixement i direcció.

Per part seva, Miquel Molina va abordar la qüestió des d’una perspectiva més periodística i crítica, reflexionant sobre les oportunitats i els riscos que la IA planteja per a la societat. “Amb la IA, allò important serà qui fa la pregunta”, va comentar, posant en relleu que el poder resideix en qui controla i dirigeix ​​la tecnologia, més que en la tecnologia mateixa.

Eva Soria va aportar una perspectiva més institucional, ressaltant els desafiaments i les oportunitats que la IA presenta per a les polítiques culturals i els drets de propietat intel·lectual.

La trobada va ser possible gràcies al suport de Julius Bär i la col·laboració amb Gramona.