Premi Fundació MACBA

El Premi Fundació MACBA és un premi d’art contemporani de caràcter biennal que neix amb l’objectiu de distingir i visibilitzar la tasca de les i els artistes contemporanis de les arts visuals en l’àmbit espanyol i portuguès.
Creiem fermament en l’art contemporani com a una eina eficaç per comprendre el nostre present, potenciar l’educació i fomentar l’esperit crític. Seguint aquesta premissa, des de la Fundació MACBA impulsem la primera edició del Premi aquest 2024. Amb aquest premi, reconeixem la contribució de les i els artistes de les arts visuals amb una sòlida trajectòria en el panorama artístic i donem suport a la seva carrera professional.

El Premi es concedeix a l’artista o col·lectiu d’artistes visuals que durant els anys 2023-2024 hagin destacat pel que fa a la qualitat, al caràcter innovador i transformador en la formalització de les seves propostes artístiques i que hagi sobresortit pel seu discurs i llenguatge.

Per dur a terme la selecció, la fundació designa biennalment un comitè i un jurat expert per seleccionar els tres finalistes i el guardonat, seguint uns criteris d’avaluació. En una primera fase, mitjançant un procés d’anàlisi exhaustiva del panorama artístic espanyol i portuguès, el comitè ha de presentar les propostes.

En una segona fase, el jurat format per experts i expertes nacionals i internacionals revisa les propostes i escull a l’Artista Guardonat juntament amb els tres finalistes. El veredicte del Jurat es fa públic el mes de novembre del 2024 durant la Gala de celebració de lliurament del Premi.

La dotació total és de 80.000 euros. El premi es reparteix entre l’Artista Guardonat amb 50.000 euros i 10.000 euros per a cadascun dels tres finalistes.

El comitè del Premi Fundació MACBA 2024 està format per sis professionals reconeguts en l’àmbit de l’art contemporani nacional:

• Manuel Cirauqui, Curador del Museu Guggenheim Bilbao i director d’einaidea, Fundació Eina, Barcelona.
  • Tania Pardo, Directora del Museu CA2M.
  • Agustín Pérez Rubio, Comissari independent. Membre del Board de CIMAM, Madrid.
  • Bárbara Rodriguez, Directora d’exposicions i de la col·lecció, Centro Botín. Santander.
  • Claudia Segura, Responsable de Col·lecció, MACBA, Barcelona.
  • Gilberto González, Comissari independent i professor d’estètica a ULL, Tenerife.

Jurat

Adam Szymczyk

Comissari de l'oficina de cooperació internacional de la Kunsthaus de Zúric i director de la Documenta de Kassel 14.

Elvira Dyangani Ose

Historiadora de l'art i l'arquitectura i Directora del MACBA.

Manuel J. Borja-Villel

Historiador de l'art, exdirector del MACBA i del Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofía, actual assessor de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Manuel Segade

Historiador de l'art i director del Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Angela Molina

Filòloga comparatista i crítica d'art.

Abdellah Karroum

Curador i director de Mathaf: Museu Àrab d'Art Modern a Doha, Qatar.

Ainhoa Grandes

Presidenta de la Fundació MACBA i coordinadora del Jurat.

Patrocinador Principal

Benefactors