11 setembre 2024

Primera sessió de les III Jornades d’Institucions Artístiques i Sostenibilitat

Dimecres 11 de setembre va donar-se a Madrid la primera sessió de la tercera edició de les Jornades d’Institucions Artístiques i Sostenibilitat que organitzem per al sector artístic i cultural.

Comencem la sessió amb una conversa d’obertura entre Philippe Van Cauteren, director artístic del S.M.A.K Museum de Gant i Stefania Napolitano, responsable d’educació al Museu MAXXI de Roma, moderada per la directora de la Fundació, Cristina López. Plantejant l’existència d’un maquinari i un programari a l’espai museístic, es van exposar els reptes que suposa per a aquestes institucions generar programa públic que enllaci tots dos aspectes i alhora respecti els objectius de sostenibilitat del museu.

Posteriorment va tenir lloc una taula rodona composta per Antonio J. Sánchez Luengo, subdirector General Adjunt de la Galeria de les Col·leccions Reials de Madrid, Julie Boukobza, responsable del programa de residències i comissària de LUMA Arles, i Maria do Rosário Palha, responsable de sostenibilitat del Centre d’Art Modern Calouste Gulbekian de Lisboa, moderada per la comissària Blanca de la Torre. interinstitucional com a recurs sostenible davant d’aquestes problemàtiques.

Tanquem la sessió amb una entrevista per part de la mateixa comissària a Luisa Espino, responsable del programa del Centre de residències artístiques Matadero Madrid. Amb la sostenibilitat com a eix principal, es planteja el concepte de l’“error” com a peça fonamental en la generació de possibles futurs i la necessitat de fomentar-la als espais de creació artística.

Des de 2022 la Fundació MACBA promou anualment aquests cicles de ponències i converses amb l’objectiu de debatre sobre la sostenibilitat de les pràctiques museístiques i culturals actuals, posant sobre la taula els reptes més grans amb què es troben les institucions artístiques a nivell internacional i quins són les accions dutes a terme per impulsar la pràctica sostenible a la gestió cultural.

Aquesta sessió a Madrid va tenir lloc a l’Auditori Cuatrecasas gràcies a la col·laboració entre tots dos. A més, comptem amb el patrocini de la Vanguardia, La Roca Village i la Fundació Repsol, així com el suport d’ARCO i Arte Madrid.