Obra
Autor

Aballí, Ignasi

Any

2011

Tècnica

Metacrilat, impressió digital i alumini

Any d'adquisició

2020

Dimensions

4 elements, 180 x 180 x 60 cm Piezas únicas

Comparteix

Vitrines CMYK és una instal·lació que concentra els diferents interessos que permeten resseguir el conjunt de l’obra d’Ignasi Aballí. Hi trobem l’element lingüístic i la capacitat, sempre limitada, d’indexar i nombrar el món; un assaig físic sobre la naturalesa del color i una reflexió sobre les condicions expositives de l’art i, per extensió, sobre la mateixa naturalesa de l’activitat artística.

Com el títol indica, Aballí agafa allò que habitualment fa de suport d’una obra d’art –unes vitrines de metacrilat situades damunt d’unes peanyes– i n’altera la funció: si habitualment funcionen com a suport, aquí són el contingut. Si habitualment «mostren», en aquest cas «demostren». Aballí presenta quatre vitrines aparentment buides, sense cap contingut objectual però sí immaterial. En lloc d’objectes, els adjudica un color: els quatre colors imprescindibles per executar qualsevol tipus d’imatge impresa en color. Si en altres obres ha treballat el cromatisme partint de la pintura, en aquest cas es refereix al sistema d’impressió estàndard de quadricromia conegut pel seu acrònim: CMYK (cyanmagentayellowkey; és a dir: blau, vermell, groc i negre). Però les vitrines també incorporen un element habitual en l’artista com és el llenguatge. Cadascuna porta impressionada una breu descripció de cada color, amb informació sobre el color en qüestió i un llistat dels seus diferents sistemes d’ordenació utilitzats des d’Aristòtil fins avui.

A més d’una teoria sobre el color que reverbera en tota l’obra de l’artista, Vitrines CMYK desplega també una reflexió sobre les condicions de l’espai expositiu i sobre allò que es mostra i el que es diu, sobre la transparència i l’opacitat, la invisibilitat i la il·legibilitat, i sobre allò que s’exposa i les condicions que fan possible el fet d’exposar. I és que, més enllà de la seva visualitat, l’obra d’Aballí es construeix com una reflexió sobre els límits de la il·lusió de la representació, ja sigui pictòrica o lingüística.

Altres obres

Two Meetings and a Funeral

Mohaiemen, Naeem

Líquids (1966) i Llàgrimes (1968)

Chordà, Mari

Construction aux plans transparents

Constant