Español, este es el oro que comes?

Autor:
Daniela Ortiz
Any:
Tècnica:
Ceràmica
Dimensions:
15 plats 27 x 27 cm cada un
Data d’adquisició:
30 Octubre 2019
Daniela Ortiz (Cusco, Perú, 1985) és una artista d'origen peruà que viu i treballa a Barcelona des del 2007. El seu treball s'enfoca en temàtiques vinculades a la immigració, la idea de nacionalitat, el treball, les diferències entre classes socials i les qüestions de gènere. Ha exhibit els seus projectes en festivals i exposicions, individuals o col·lectives, celebrades tant en espais d'Espanya com a Perú o Los Angeles.

A través del seu treball, Daniela genera espais de tensió en els que explora els conceptes de nacionalitat, racialització, classe social i gènere, per així entendre com la violència, la persecució de les comunitats racialitzades, la inclusió i l'exclusió que operen en les societats occidentals.

Español, este es el oro que comes? (2019), és un conjunt de plats de porcellana amb collages on apareixen diferents personatges iconogràfics que al·ludeixen a la violència colonial i als imaginaris de sang i mort associats a aquesta.

Aquest encreuament entre gènere i colonialisme connecta, sens dubte, amb moltes de les qüestions que Daniela Ortiz, al costat d'altres artistes i activistes, ha treballat a partir de la intersecció entre l'antiracisme polític i el feminisme des colonial. Ser dona o ser heterodisidente no són experiències universals, sinó construccions jeràrquiques generades pels colons, tant en la seva versió hispano-catòlica com anglosaxona-protestant, amb diferents estratègies d'imposició de la norma social i sexual occidental. La divisió sexual de la feina i la divisió social de la feina, que es generen en la modernitat / colonialitat, no es poden entendre sense abans assumir que hi ha una divisió racial del món que ha condicionat aquestes divisions del sistema capitalista.